Studio Hrdinů
Pokud není uvedeno jinak, všechna představení se konají ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze,
vstup E - uprostřed budovy Národní galerie v ulici Dukelských hrdinů 47, Praha 7
Výstava se koná v prostorách Studia Hrdinů.
Máte-li zájem o pravidelný přísun novinek, přihlašte se k odběru našeho NEWSLETTERU
BŘEZEN 2014
út 4. 3. 20.00 Guillaume Désanges a Frédéric Cherboeuf: Marcel Duchamp (režie: G. Désanges a F. Cherboeuf)
st 5. 3. 20.00 Guillaume Désanges a Frédéric Cherboeuf: Marcel Duchamp (režie: G. Désanges
a F. Cherboeuf)
po 10. 3. 20.00 Miloš Orson Štědroň: DNArt (režie: Veronika Riedlbauchová)
út 11. 3. 20.00 Simona Petrů / Kamila Polívková: Mileniny recepty (režie: Kamila Polívková)
st 12. 3. 20.00 Louis-Ferdinand Céline / Jan Horák: Církev (režie: J. Horák / M. Pěchouček)
pá 14. 3. 20.00 Lucie Trmíková / Gert Hofmann: Pomocník Walser (režie: Jan Nebeský)
so 15. 3. 20.00 Simona Petrů / Kamila Polívková: Mileniny recepty (režie: Kamila Polívková)
ne 16. 3. 20.00 Miloš Orson Štědroň: DNArt (režie: Veronika Riedlbauchová)
st 19. 3. 20.00 Vladimir Sorokin / Kamila Polívková: Den opričníka (režie: Kamila Polívková)
so 22. 3. 16.00, 16.30, 17.00 Samuel Beckett: Ne Já (režie: Katharina Schmitt)
INSCENACE V MALÉ DVORANĚ VELETRŽNÍHO PALÁCE
ne 23. 3. 20.00 Lucie Trmíková / Gert Hofmann: Pomocník Walser (režie: Jan Nebeský)
po 24. 3. 20.00 Jan Horák / Michal Pěchouček: Citový komediant (režie: J. Horák/M. Pěchouček)
út 25. 3. 20.00 Vladimir Sorokin / Kamila Polívková: Den opričníka (režie: Kamila Polívková)
st 26. 3. 20.00 Arno Schmidt: Černá zrcadla (režie: Katharina Schmitt)
pá 28. 3. 20.00 Džian Baban, Vojtěch Mašek: Jožkalipnikjebožíčlověkaneumílhát! No. 15
7. a 8. března ZÁJEZD
Katharina Schmitt: SAM (režie: Kamila Polívková)
Jihlava, DIOD
26. března ZÁJEZD
Katharina Schmitt: SAM (režie: Kamila Polívková)
Brno, Semilasso
Vstupenky v předprodejní síti Ticketportal www.ticketportal.cz, ve dnech představení hodinu před začátkem v místě konání.
Jednotná cena 250,- Kč, 40% sleva pro studenty, důchodce a ZTP po předložení průkazu.
Jednotná cena 50,- Kč pro studenty konzervatoře a dalších uměleckých a uměnovědných oborů SŠ a VŠ.
Vstup na Ne Já zadarmo.
V sezóně 2013/2014 je také možné zakoupit permanentní vstupenky, které platí od data zakoupení po dobu jednoho roku. Cena pro studenty je 1.000,- Kč / dospělí 2.000,- Kč na 10 vstupů včetně premiér!
Internetové stránky: www.studiohrdinu.cz
Studio Hrdinů info: info@studiohrdinu.cz
Rezervace vstupenek: info@studiohrdinu.cz
Změna programu vyhrazena.
7. března 2014
Zuzana Formánková
tajemnice
STUDIO HRDINŮ
telefon: 603 150 238
e-mail: zuzana.formankova@studiohrdinu.cz
www.studiohrdinu.cz
Guillaume Désanges a Frédéric Cherboeuf: Marcel Duchamp DIVADLO / HOST
termíny představení: úterý 4. března a středa 5. března 2014 od 20.00 hodin
Divadelní koncept Guillauma Désangese a Frédérica Cherboeufa je jakousi stylizovanou přednáškou / performancí
o výjimečné osobnosti světové kultury Marcelu Duchampovi, jehož radikální dílo zásadním způsobem ovlivnilo moderní umění dvacátého století.
Studio Hrdinů ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze přiváží tuto výjimečnou inscenaci, která byla prezentována mimo jiné v Centre Pompidou v Paříži, v SF Woordwards ve Vancouveru nebo v MIAMI Art Museum v Miami. Specifické prostory a dramaturgie Studia Hrdinů jsou ideálním místem pro tento projekt.
Inscenace francouzských tvůrců je prvním projektem nové dramaturgické řady zaměřené na syntézu výtvarného umění a divadla. Tato řada bude mít podobu jak hostování prestižních zahraničních tvůrců, tak i společné práce na vzniku jednotlivých projektů.
scénář a režie:Guillaume Désanges a Frédéric Cherboeuf
performuje: Frédéric Cherboeuf
scénická koncepce: Thierry Charlier
Miloš Orson Štědroň: DNArt
termíny představení: pondělí 10. března a neděle 16. března 2014 od 20.00 hodin
Tančící hrách, zpívající opat, znějící genetika. Hudebně-taneční divadlo o zakladateli genetiky
J. G. Mendelovi, o dědičnosti i lásce.
„Křížence nezkřížíš.“
„Já jsem příroda. Já opyluji.“
Nový autorský projekt skladatele a libretisty Miloše Orsona Štědroně propojuje činohru, hudbu a tanec. Gabriela Míčová se představí v roli tajemného opata Johanna Gregora Mendela. Tento moravský rodák odhalil svými pokusy na křížení hrachů jako první princip genetiky a kódu DNA.
hraje:Gabriela Míčová; tančí: Barbora Látalová, Pasi Mäkelä;
klavír:Miloš Orson Štědroň; kytara: David Holý; liberto a hudba: Miloš Orson Štědroň;
scéna:Lucia Škandíková; light-design: Ondřej Kyncl;
režie: Veronika Riedlbauchová
Projekt pořádá Omnimusa o.s. v koprodukci se Studiem Hrdinů.
Simona Petrů / Kamila Polívková: Mileniny recepty
termíny představení: úterý 11. března a sobota 15. března 2014 od 20.00 hodin
Skutečné osudy Mileny Jesenské a Honzy Krejcarové se staly výchozím materiálem dialogu dvou žen, matky a dcery rekapitulující svůj život v kuchyni – centru domova a rodinného života, který ani jedna z nich v harmonické podobě nikdy nezažila. Jejich příběhy jsou plné protikladů, stejně jako jejich charaktery. Neustálý pohyb mezi vznešeností a přízemností, krásou a ošklivostí, luxusem a nedostatkem, ideálem duchovní čistoty i nejnižšími pudy určuje hranice jejich existence na pomezí reality a vysněných představ.
Naší snahou není dokumentovat životy Jesenské a Krejcarové. Už ve spojení těchto dvou reálných postav v jednom čase a prostoru je obsažena fabulace a osobní interpretace jako princip vyprávění. Z fragmentů vzpomínek a myšlenek skládáme vlastní obrazy intimního světa dvou žen, jejichž životy rámuje „šílené“ 20. století. Dobové prameny v inscenaci Mileniny recepty neslouží k rekonstrukci, vedou spíš k vytvoření určité emocionální stopy, která je v autentických dokumentech patrná a pojí se s vlastními myšlenkami a prožitky tvůrců.
Už konečně do prdele
s pravou podstatou věci
a nejen prdelkovat okolo
s recepty na zlepšení společnosti
(Egon Bondy - Deník dívky, která hledá Egona Bondyho)
hrají:Ivana Uhlířová a Naďa Kovářová
výprava a režie:Kamila Polívková; dramaturgie a textová spolupráce: Jan Horák
Louis-Ferdinand Céline / Jan Horák: Církev
termíny představení: středa 12. března 2014 od 20.00 hodin
Célinova jediná divadelní hra zahrnuje všechna témata, která později zpracoval ve své ceněné prozaické tvorbě. Zahořklý Céline v „Církvi“ tepe meziválečnou společnost. Tematicky se dá hra rozdělit do čtyř částí: kolonialismus, kapitalismus, antisemitismus a socialismus. Svět je Célinovi panoptikem odsouzeným k záhubě. Hrdinu příběhu
symbolicky představuje doktor procházející světem, který nelze vyléčit.
Inscenace je rozdělena do dvou rovin, v první je Céline autorem postupně sžíraným vlastní zlobou a stylem, ve druhé postavou své nepříliš podařené hry, která se ale stala předobrazem Célinova nejslavnějšího románu „Cesta do hlubin noci“ a nastartovala jeho výjimečnou literární dráhu a zároveň cestu k vlastní zkáze.
Inscenace vznikla za podpory festivalu ...příští vlna/next wave....
hrají: Gabriela Míčová, Marie Švestková, Petra Lustigová, Karel Dobrý
režie:Michal Pěchouček a Jan Horák; dramatizace a dramaturgie: Jan Horák;
scénografie: Michal Pěchouček; výtvarná spolupráce: Dominik Gajarský a Martina Holá
Lucie Trmíková / Gert Hofmann: Pomocník Walser
termíny představení: pátek 14. března a neděle 23. března 2014 od 20.00 hodin
Diváci uvidí něco ošklivého a zároveň krásného, a ta krása převládne.
Příští týden bude můj debut. Hra se jmenuje: Usměješ se k smrti. Doufejme, že se obecenstvo v hojném počtu dostaví a zakoupí vstupenky; a když ne, tak ne, lhostejnost publika nemajícího pochopení mě nezabije.
hrají: Jiří Černý, David Prachař, Saša Rašilov, Lucie Trmíková
režie: Jan Nebeský; výprava: Michal Pěchouček;
výtvarná spolupráce: Dominik Hejtmánek; dramaturgie: Jan Horák
Vladimir Sorokin / Kamila Polívková: Den opričníka
termíny představení: středa 19. března a úterý 25. března 2014 od 20.00 hodin
Den opričníka je v inscenaci Kamily Polívkové výstřední exhibicí jednoho herce (Karel Dobrý), kterému asistuje sbor okolo 15-ti herců představujících lid, jehož prostřednictvím Andrej Danilovič – mocný a udatný člen osobní gardy všemohoucího panovníka Gosudara – názorně předvádí publiku své heroické činy spáchané během jednoho běžného pracovního dne. Diváci se tak stávají svědky bizarní estrády plné groteskních výjevů, operních, baletních i komických výstupů, vyprávění krvavých historek, předvádění náboženských rituálů a drogových extází, která však postupně přeroste v přehlídku krutostí a demonstraci absolutní moci, proti které se nelze postavit. Co začalo ranní toaletou a koupelí v páře, skončí ve vychladlé vodě, kde se vznáší bezvládné tělo se psí hlavou...
hrají: Karel Dobrý,
Eva Dryjová, Kateřina Eliášová, Zdeňka Herdová, Markéta Hlinovská, Anna Hrnečková, Pavel Jánský, Hana Jansová, Iveta Jiříčková, Madlen Komárová, Lucie Křápková, Ivana Myšková, Dana Poláková, Vladimír Polívka, Anna Polívková, Vanda Šípová, Petr Šmíd, Jiří Štrébl, Kamil Valšík
scénář, výprava, režie:Kamila Polívková; překlad: Libor Dvořák;
dramaturgie:Jan Horák; hudba: Ivan Acher; asistentka výpravy: Andrijana Trpković
režie, výprava:Kamila Polívková; dramaturgie a textová spolupráce: Jan Horák
Samuel Beckett: Ne Já DIVADLO / VIDEO INSTALACE
termíny představení: sobota 22. března od 16.00, 16.30 a 17.00 hodin
INSCENACE V MALÉ DVORANĚ VELETRŽNÍHO PALÁCE
Studio Hrdinů připravuje ve spolupráci s lektorským oddělením Národní Galerie několik krátkých inscenací
a instalací jako doprovodní program k výstavám ve Veletržním paláci. Jako první představujeme inscenaci kanonického textu dramatické moderny NE JÁ Samuela Becketta v režii kmenové režisérky divadla Kathariny Schmitt.
NE JÁ, hra nositele Nobelovy ceny za literaturu Samuela Becketta z roku 1972, se odehrává v naproste tmě, v prostoru, kde je vidět jen paprsek světla, padající na ústa herečky, dva a půl metrů nad jevištěm. Jedná se o fragmentární vnitřní monolog popisující několik okamžiků ze života ženy. Hlavním tématem textu je vztah jazyka a vzpomínání.
Inscenace vznikla za podpory lektorského oddělení Národní galerie v Praze.
hraje:Lucie Trmíková
režie a koncept:Katharina Schmitt; scéna a video: Pavel Svoboda
Jan Horák / Michal Pěchouček: Citový komediant
termíny představení: pondělí 24. března 2014 od 20.00 hodin
Proč Julius Fučík? Protože se jeho osud specificky dotýká témat hrdinství a mučednictví, které jsou pro český svéráz něčím nepatřičným. Fučík a jeho mýtus prošel několika interpretacemi a lze bez nadsázky říct, že byl jediným českým mučedníkem dvacátého století, tedy tím „glorifikovaným“ a nakonec i odvrženým. Komunisté po nástupu k moci vytvořili obludný fučíkovský mýtus a z jeho vdovy udělali nástroj agitace. Po pádu komunismu došlo k radikálnímu odmítnutí celého konstruktu i na snahy vědecky se tomuto tématu věnovat, ale Fučík i jeho mýtus pomalu mizí v zapomnění.
Vyhradili jsme si lhostejnost k nejslavnějšímu fučíkovskému tématu - tedy k jeho věznění a k nejpřekládanější české knize v historii, jejíž je Julius Fučík autorem, a snažili jsme se být maximálně apolitičtí. Politikum je ponecháno na divákovi. Chceme ukázat Fučíka jako člověka s konkrétním sociálním temperamentem, který může být inspirující nebo sloužit jako varující příklad zároveň.
Inscenace vznikla za podpory festivalu ...příští vlna/next wave....
hrají: Stanislav Majer, Petr Šmíd, Tereza Hofová, Dana Poláková
režie:Michal Pěchouček a Jan Horák; dramaturgie: Jan Horák;
výprava: Michal Pěchouček; kostýmy: Andrijana Trpković; hudba: Dominik Gajarský
Arno Schmidt / Katharina Schmitt: Černá zrcadla
termíny představení: středa 26. března 2014 od 20.00 hodin
Postapokalyptický příběh Černá zrcadla se v režii Kathariny Schmitt zabývá základními tématy předlohy: osamělostí lidského vnímání, zamilovaností, touhou po lidské blízkosti a současně nemožností blízkost snášet.
Protagonista přežil zničující 3. světovou válku, už šest let neviděl jiného člověka. Bloudí přírodou a navštěvuje ruiny zaniklé civilizace. Ve chvíli, kdy si začne stavět dům, se setkává se ženou Lízou. Možnost nového začátku dvou posledních lidí na světě ale není jasná – celou dobu není zřejmé, zda Líza je skutečná žena nebo ztělesněným přáním osamělého jedince.
Katharina Schmitt, kmenová režisérka Studia Hrdinů, se v Černých zrcadlech vrací ke spolupráci s Ivanou Uhlířovou a s Pavlem Svobodou, se kterými spolupracuje již od roku 2007, například na inscenacích Divadla MeetFactory England Tima Crouche (která měla na podzim 2012 obnovenou premiérou ve Studiu Hrdinů) a On není jako on Elfriede Jelinekové.
hrají: Ivana Uhlířová a Líza
režie: Katharina Schmitt; dramatizace a dramaturgie: Jan Horák;
scénografie: Pavel Svoboda; hudba: Nick Gill
Džian Baban, Vojtěch Mašek: Jožkalipnikjebožíčlověkaneumílhát! No. 15
termíny představení: pátek 28. března 2014 od 20.00 hodin
Již patnáctý díl z divadelního cyklu Jožkalipnikjebožíčlověkaneumílhát! měl nečekanou premiéru v prosinci 2013.
Z původní rekonstrukce prastarého představení se vyklubalo zcela nové. Tentokrát novinář Jožka Lipnik nepozve
do svého nočního rozhlasového pořadu Noční hosté opět nikoho jiného než svého guru, nejslavnějšího německého spisovatele Hermanna Schlechtfreunda, i když si je vědom, že ústa starého pána jsou pěkně prořízlá. A informace
v jeho hlavě proklatě výbušné. Ale nelze jinak. Pravda o nutnosti "v tomdle zavšivenym světě pořádně vygruntovat" musí ven... A dojde i na protestsongy!
čtou a vciťují se: Eduard Jenický a Václav Rašilov
Katharina Schmitt: Sam DIVADLO / ZÁJEZD
termíny představení: pátek 7. března a sobota 8. března 2014 v Jihlavě (DIOD) a středa 26. března 2014 v Brně (Semilasso)
Režisérka Kamila Polívková zkoumá spolu s Karlem Rodenem nesmírnou přitažlivost popularity, která v lidech probouzí voyeuristické sklony a dodává i nejbanálnějším věcem, činům a výrokům známé osobnosti – umělce – zdání jedinečnosti a vyšší hodnoty. Z různých úhlů pohledu nahlíží na normy související s tvůrčí prací, uměním
a produktivitou a rozebírá vztah mezi divákem a (uměleckým) objektem jeho zájmu. Tradicí určená „nepsaná“ pravidla jsou jak v Samově performanci, tak v samotné inscenaci vtipně narušována a vyhrocena do často až absurdních situací.
hrají:Karel Roden a Jan Dvořák
výprava a režie:Kamila Polívková; dramaturgie: Hermann Seeler
projekce: Štěpán Vodrážka; hudba a korepetice: Sára Bukovská
Inscenace „SAM“ vznikla za podpory Pražského komorního divadla.
Studio Hrdinů je podporováno hl. m. Praha a Ministerstvem kultury.